Raffaele Zago

“I AM SUPER EXCITED TO BE ON THIS SHOW”: EXPRESSIVE LANGUAGE IN THE VOICE USA

ABSTRACT. Expressivity – i.e. the overt expression of stances, feelings, emotions, and attitudes – is a prominent feature of colloquial conversation and is found in a variety of contemporary discourses, among which is TV discourse. This paper will consider the paradigmatic case of the TV singing competition show The Voice USA. Through an analysis of keywords in 109 episodes extracted from the TV Corpus (Davies 2019), it will be illustrated that the language of the show displays a remarkably high degree of expressivity. Juxtaposing the findings obtained for The Voice USA and congruent evidence from previous literature, the paper will suggest that expressivity has become a ‘compulsory’ element in contemporary communication.

Keywords: expressivity, hyperbole, emotional language, TV discourse, English.

ABSTRACT. L’espressività – intesa come diretta manifestazione di punti di vista, emozioni e atteggiamenti – è un tratto prominente del parlato colloquiale e si manifesta in varie tipologie di discorso, fra le quali vi è quello televisivo. Il presente lavoro prende in esame il caso paradigmatico del programma The Voice USA, competizione televisiva fra aspiranti cantanti. Attraverso l’analisi di keywords in un campione di 109 episodi estratto dal TV Corpus (Davies 2019), il lavoro mette in evidenza che The Voice USA si caratterizza per un tasso particolarmente elevato di espressività. Il confronto fra i risultati di questa indagine e un quadro di riferimento più ampio permette di configurare l’espressività come un elemento ‘necessario’ della comunicazione contemporanea.

Parole chiave: espressività, iperbole, emozioni, discorso televisivo, lingua inglese.

 

Continua a leggere l’articolo